
Konsten att skriva en bästsäljare av Katarina Lagerwall och Lina Wennersten
Katarina Lagerwall och Lina Wennerstens bok Konsten att skriva en bästsäljare vill väcka lusten i oss och få oss att tro på våra författardrömmar. Boken vänder sig till dig som vill skriva vuxenroman med kraft att nå en stor läsekrets. Den där diktsamlingen eller halvfärdiga kärleksromanen i skrivbordslådan kan faktiskt bli en succé om den förvaltas väl!
Men hur skriver man en bästsäljare? Den här handboken ger svar på frågan från bästsäljarförfattare. Boken guidar läsaren från bokidé till färdigt manus, val av bokförlag, till utgivning, marknadsföring och försäljning. Kända författare som bland annat Henning Mankell , Katarina Mazetti, Leif GW Persson, Håkan Nesser, Mari Jungstedt och Jan Guillou delar med sig av sina erfarenheter. Boken är lättsam, har ett humoristiskt språk och är faktafylld med vägbeskrivningar till bokhandelns topplistor.
De båda författarna Katarina Lagerwall och Lina Wennersten är journalister med mångårig erfarenhet från dags-och kvällspress och har ett brinnande intresse för litteratur. Katarina Lagerwall har arbetat på några av landets största dagstidningar, bland annat Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyheter, samt varit bokrecensent på Stockholm City. Lina Wennersten har bland annat arbetat på Svenska Dagbladets kulturredaktion och som redaktör på Språktidningen. Hon har även varit bokredaktör på Stockholm City.
Enligt författarna så får en debutant i de flesta fall se sin bok ges ut i omkring 3 000 exemplar. Rullar det sedan på och boken passerar 10 000 sålda exemplar börjar det bli en riktigt lönsam affär för både förlaget och författaren. Når man nivåer runt 30 000 exemplar kan man, enligt författarna av boken, tala om boken som en storsäljare, men när kan en bok kallas bästsäljare? Det beror på vem man frågar.
”En bästsäljare är en bok som i originalutgåva tar sig till de fem översta platserna på topplistan. Fast det är klart, om den säljer i ett par hundratusen pocketexemplar så måste den också kallas bästsäljare”. — Jan Guillou
Litterära hits
Två exempel på fristående titlar som har uppnått stora försäljningsframgångar:
- Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson har sålts i över 400 000 exemplar i Sverige
- Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson har sålt i närmare 700 000 exemplar
Fyra exempel på bokserier som har uppnått stora försäljningsframgångar:
- Henning MankellsWallander-svit består av minst tio böcker som sålts i cirka 25 miljoner exemplar
- Jan Guillous tio böcker om Carl Hamilton har sålts i över 5 miljoner exemplar
- Liza Marklund åtta första utgivna böcker med journalisten Annika Bengtzon i huvudrollen har sålts i cirka 9 miljoner exemplar
- Stieg Larssons Millennium-triologi har sålts uppemot 50 miljoner exemplar i Sverige och utomlands.
(Siffrorna avser försäljning i Sverige och utomlands, alla utgåvor, till och med 2010)
Det som skiljer en bästsäljarförfattare från andra kollegor i yrkeskåren är upplagesiffrorna. En tredjedel av landets mest säljande skönlitterära författare 2004 till 2010 har börjat sin karriär inom journalistiken och andra inom andra skrivande yrken så som jurist eller socionom, skriver Lagerwall och Wennersten i sin bok.
Mina godbitar från boken är:
Genreguiden
Vilken genre ska man välja om man vill skriva en bästsäljare? Deckare är det alltid gott om på topplistorna. Men de har bland annat sällskap av socialrealistiska självbiografier, historiska romaner säger författarna Lagervall och Wennersten. De nämner även att de flesta riktiga bästsäljarna går heller inte att tvärsäkert placera i ett specifikt fack och att du kan med fördel välja flera stycken genrer och sammanföra dem i en aldrig tidigare skådad kombination.
Genreguiden innehåller beskrivningar på olika genrer så som bland annat: deckare, thriller, spionromaner, må bra-romaner, skrönor och för mig nya genrer chick lit och lad lit.
Lad lit, en litteraturgenre som skildrar män i 20- och 30-årsåldern. Oftast är böckerna skrivna av män. Karaktärerna är ofta män som är rädda att binda sig i förhållanden. Motsvarigheten till lad lit inom den kvinnliga litteraturen är chick lit.
Precis som så mycket annat i samhället styrs bokbranschen av trender. Självklart kan du välja att skriva i den genre som för tillfället är mest populär men att tänka nytt och vara originell kan vara positivt och kan öka dina chanser att bli antagen, anser Lagervall och Wennerström.
Vad ska man skriva om?
Hur skriver man en bok som nästan alla vill läsa? Knepet, enligt författarna av boken, är ”att antingen tillaga en ny rätt i en lagom välbekant form eller att servera något välbekant men med en originell kryddblandning. Strö sedan rikligt med cliffhangers över anrättningen och du kan bjuda världen på en bästsäljare”.
Som exempel nämner de möten mellan stad och landsbygd i någon form är en lämplig utgångspunkt. Här finns gott om kulturkrockar att bygga handlingen kring och som de flesta kan känna igen sig i. Att utgå ifrån dig själv och dina kunskaper när du väljer ämne är klokt men undvik att bli för privat, säger Lagerwall och Wennerström.
Författarnas tips
- Bär med dig ett block överallt och anteckna dina idéer
- Spara artiklar, notiser, bilder och sådant du läser om i tidningar som kan fungera som inspiration
- Ha papper och penna vid sängen och skriv ned dina tankar och eventuellt drömmar
- Lägg märke till människor du möter: Vad pratar de om? Kan det bli fröet till din bok.
”Fröet till en romanidé är som en surdeg på jäsning. Utan att man anstränger sig växer degen och till sist måste den bakas ut” — Håkan Nesser
Igenkänningsfaktor – Gräv där du står
Den rakaste vägen till en bra historia är att gräva där man står, säger Lagerwall och Wennersten. Om du är rörmokare, eller känner någon som är det och som kan berätta för dig om sin arbetsvardag, kan en kriminalroman handla om en nyfiken rörmokare som snokar reda på gärningsmannen. Är du florist, eller känner någon som kan briefa dig kring floristyrket, kan din roman kretsa kring en blomsterbutik. Var noga med detaljerna och att använda rätt facktermer, så ökar chansen att du får med dig läsaren.
Den vardagliga igenkänningsfaktorn är ett genomgående drag i de framgångsrika författarnas böcker, säger Jan Guillou. Det han syftar på är att i många av de svenska deckarna varvas skildringar av hushållsarbete och relationsproblem med polisstoryn. Detta gör att läsarna känner att det skulle kunna handla om dem eller någon de känner. Vanliga människor med vanliga problem är att föredra när en huvudperson ska skapas. Huvudpersonen ska engagera, väcka vår sympati (eller i alla fall empati, så att vi kan tänka oss in i hur det är att gå i den personens ”mockasiner” även om vi inte delar personens åsikt eller handlingar) och vara trovärdig.
Henning Mankell bygger sina böcker på en frågeställning eller något han undrar över; Varför är det så, hur reagerar man i den här situationen, i den här konflikten eller ”krocken”? Frågorna kan vara abstrakta eller väldigt konkreta. I många av hans böcker lyser samhällsengagemanget igenom liksom olika uttryck för sättet att leva, såsom den ofta återkommande afrikanska livssynen ställd mot den svenska.
Andra godbitar från boken är ämnen som: Så skriver du dialog, Lär dig gestalta, Liten dramaturgiskola, Gör research, Så skriver du roligt och sist men absolut inte minst intressant är Från manus till färdig bok. Detta kapitel innehåller intressant information om allt från följebrev till klivet upp i rampljuset. Dessa gobitar med flera spar jag till dig att själv få utforska när du läser boken.
Jag har läst…
Boken: Konsten att skriva en bästsäljare
Författare: Katarina Lagerwall och Lina Wennersten
Förlag: Alfabeta Bokförlag AB, Stockholm, 2011
Text: Annika Jacobsson